Eläinlääkinnän huoltotiimi
OneMedin eläinpuolen huolto koostuu monihenkisestä tiimistä, jotka kaikki toimivat myös osittain tai pääsääntöisesti humaanipuolella. Tiimin erityinen ja tärkeä henkilö on hallinnoinnin koordinoija Saija Kopsa, joka on apuna kaikessa mahdollisessa. Hän hoitaa eri järjestelmiä, sopimuksia, tavaravirtaa ja viestintää. Petja Sorvali on osa anestesia- ja tehohoitotiimiä, hän hoitaa päätyönään eläinpuolen laitteistoa, varamiehenään Timo Liimatta. Kalle Kervisellä on jonkin verran enemmän työtehtäviä humaanipuolella, joista myös eläinpuolelle kuuluvat kuvantamisenlaitteet, kuten hammasröntgen.
Esihenkilöinä toimivat kuvantamisen tiimissä Manu Rajalahti ja anestesian puolella Marko Riikonen, jotka auttavat kentällä isoimmissa projekteissa. Heidän roolinsa on organisoida omia huoltotiimejään. Vaikka pääpaino on edelleen humaanipuolella, kasvaa eläinpuolen huollon osuus tasaisesti.
Millaista työ on eläinlääkinnän huollossa?
Eläinlääkintähuolto on monipuolista ja vaativaa työtä, joka sisältää laajasti eri tehtäviä ja haasteita. Työnkuvat vaihtelevat asennuksista ja huolloista pika- ja hätäkeikkoihin sekä vuosihuoltoihin. Työpäivät jakautuvat eri tavalla tiimin jäsenten kesken. Petja on paljon myös Haagan toimiston huollon tiloissa erityisesti määräaikaishuoltamassa ja kalibroimassa haihduttajia, joiden huoltaminen asiakkaiden tiloissa olisi työturvallisuusriski. Lisäksi hän hoitaa hammaslaitteita, autoklaaveja ja anestesialaitteistoa asiakkaiden luona.
”Työ on hektistä, joten välillä on kiva tehdä ihan vaan paperihommia varastolla”, toteaa puolestaan Kalle.
Esihenkilöinä Manu ja Marko viettävät itsekin noin 100 päivää vuodessa asennuksilla ja huoltotöissä. Tämän lisäksi työnkuvaan kuuluu myös resurssien suunnittelua, aikataulujen ja ihmisten yhteensovittamista. Kyseessä on jopa tuhansien laitteiden huoltovastuu. Aikataulut muuttuvat, joten asioita pitää organisoida, jotta kaikki saadaan hoidettua.
”Toisaalta se on se mistä tässä työssä pidän, liikkuvuus ja haasteet. Tulee vikakeikkaa, suunniteltuja ja suunnittelemattomia. Huoltosopimukset ovat pitkiä prosesseja. Itsensä ja tiimin organisoinnin pitää toimia”, Marko mainitsee.
Aikataulut ja asennukset ovat haastavia. Viikot ovat tarkkaan etukäteen suunniteltuja, joten muutos sekoittaa palettia. Huoltotiimiltä vaaditaan joustavuutta, kiireen, paineen ja stressin sietokykyä. Lisäksi noin 90 % laitteista huolletaan asiakkaan tiloissa, joten matkustelua tulee paljon. On myös kunnioitettava asiakkaan aikaa, sillä laitteita ei voi huollon aikana käyttää. Asennuksen on valmistuttava sovitusti, jotta asiakas pääsee käyttämään laitetaan omille asiakkailleen ja jatkamaan omaa liiketoimintaansa.
”Meillä on hieno tiimi, ollaan saatu juuri oikeat henkilöt siihen. Joustoa löytyy, tämä ei toimisi muuten”, Manu kehuu porukkaansa.